Bodies, “Love” and Kidneys: The Regulation of Living Donor Donation in India and its Social Repercussions

Kaur, Mandeep

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Abstract

Organ transplantation touches upon existential questions of life and death, the self and the other, and the gift and the commodity. It uniquely challenges social norms and ideas and necessitates a close analysis of cultural concepts and differences. In India, the regulation of organ donation has led to social repercussions and consequences that highlight Indian approaches to these existential questions of life, death, bodies, and social relations. The concept of brain death was introduced into the Indian legal and medical systems in 1994 with the Transplantation of Human Organs Act (THOA, 1994). The major aims of THOA were the regulation of living donor donations to prevent illegal markets and to increase deceased donations as a solution for organ scarcity. Organ donations, while usually beneficial to the individuals who receive them, raise several ethical concerns about social justice and equality, such as where organs come from and to whom the organs should be given, as well as the concept of distributive justice. It also highlights how biomedical technologies are adapted and understood differently in diverse cultural settings, especially those that touch upon sensitive and significant topics such as death and body ownership. This thesis will analyze how THOA and its regulations pertaining to human organs have changed and shaped Indian societal norms. It will analyze how Hindu concepts of death relate and connect to transplantation and show attempts at reconciliation and integration of transplantation into Hindu belief, but also friction between the understanding of death as a process and the instantaneous “declaration” of brain death. The complexities of organ transplantation in India extend to the ethical dimension of gendered donations, in which women are far more often the donors than the recipients, but also to the logistical and bureaucratic shortcomings of the Indian medical system.

Translation of abstract (German)

Die Organtransplantation berührt existenzielle Fragen von Leben und Tod, dem Selbst und dem Anderen, von Geschenk und Ware. Sie fordert auf einzigartige Weise soziale Normen und Ideen heraus und erfordert eine genaue Analyse kultureller Konzepte und Unterschiede. In Indien hat die Regulierung der Organspende zu sozialen Auswirkungen und Konsequenzen geführt, die indische Herangehensweisen an diese existenziellen Fragen von Leben, Tod, Körper und sozialen Beziehungen hervorheben. Das Konzept des Hirntods wurde 1994 mit dem Transplantation of Human Organs Act (THOA, 1994) in das indische Rechts- und Medizinsystem eingeführt. Die Hauptziele von THOA waren die Regulierung von Lebendspenden um illegale Märkte zu verhindern, und die Erhöhung der Spende von Verstorbenen um Organknappheit zu lösen. Obwohl Organspenden normalerweise für die Empfänger sehr positiv sind, werfen sie mehrere ethische Bedenken in Bezug auf soziale Gerechtigkeit und Gleichheit auf, z. B. woher Organe stammen und an wen sie gegeben werden sollten, sowie das Konzept der Verteilungsgerechtigkeit. Es zeigt auch, wie biomedizinische Technologien in verschiedenen kulturellen Umgebungen unterschiedlich angepasst und verstanden werden, insbesondere in jenen, die sensible und bedeutende Themen wie Tod und Entscheidungen über menschliche Körper berühren. Diese Arbeit wird analysieren, wie THOA und seine Vorschriften über menschliche Organe die indischen Gesellschaftsnormen verändert und geprägt haben. Es wird untersucht, wie hinduistische Todeskonzepte mit Organtransplantation zusammenhängen und wird Versuche zur Versöhnung und Integration der Transplantation in den hinduistischen Glauben zeigen, aber auch Reibungen zwischen dem Verständnis von Tod als Prozess und der instantanen „Erklärung“ des Hirntods. Die Komplexität der Organtransplantation in Indien erstreckt sich auch auf die ethische Dimension der geschlechtsspezifischen Spende, bei der Frauen viel häufiger Spender als Empfänger sind, aber auch auf die logistischen und bürokratischen Mängel des indischen medizinischen Systems.

Document type: Master's thesis
Publisher: FID4SA-Repository
Place of Publication: Heidelberg
Date: 2023
Supervisor: Prof. Dr. William Sax
Version: Primary publication
Date Deposited: 29 Mar 2023 07:48
Faculties / Institutes: Universitäten / Institute > South Asia Institute / Department of Ethnology
DDC-classification: Customs, etiquette, folklore
Medical sciences Medicine
Controlled Keywords: Indien, Organspende, Hirntod
Uncontrolled Keywords: Indien, Organspende, Hirntod, India, organ donation, brain death
Subject (classification): Anthropology
Countries/Regions: India
Series: Themen > Health and Society in South Asia Series
Volume: 16