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Abstract
"A Goddess as Guest" is an ethnographic film about the journey of a snake goddess (nāginī or naiṇī) worshipped in the Pindar valley in the Indian Himalayan state of Uttarakhand, India. This essay gives an overview about the parts of my film and then lead into some methodological considerations about ethnographic film in general. In my view, film editing is not only a tool to reproduce and publish collected data, but rather a nonverbal way of thinking, of analyzing and combining elements “cut” out of reality, which has been aptly compared to activities such as “sculpting” or “weaving”. The arrangement of scenes has its own dramaturgy or sequence of moods, which cannot reproduce, but, if intended (as I did), correspond to the dramaturgic sequences of the rituals themselves.
The film is archived in seven parts on heidICON:
https://doi.org/10.11588/heidicon/23933042 1: Arrival
https://doi.org/10.11588/heidicon/23933040 2: Clothed …
https://doi.org/10.11588/heidicon/23933038 3: One day …
https://doi.org/10.11588/heidicon/23933036 4: Your sisters' darling
https://doi.org/10.11588/heidicon/23933034 5: Dancing deities
https://doi.org/10.11588/heidicon/23933032 6: The drama of incarnation
https://doi.org/10.11588/heidicon/23931855 7: Knowing the ropes
Translation of abstract (German)
"A Goddess as Guest" ist ein ethnographischer Film über die Reise einer Schlangengöttin (nāginī or naiṇī), welche im Pindartal im Indischen Zentralhimalaya verehrt wird. Dieser Essay gibt einen Überblick über die Teile meines Films, welche in methodologische Überlegungen über den ethnographischen Film im Allgemeinen überleiten. Ich sehe Filmschnitt nicht nur als ein Werkzeug, um gesammelte Daten zu reproduzieren, sondern vielmehr eine nonverbale Art zu denken, aus der Realität “ausgeschnittene“ Elemente zu analyisieren und zu kombinieren. Diese Denkweise ist passenderweise mit Tätigkeiten des Schnitzens oder Webens verglichen worden. Das Arrangement der Szenen in einem Film hat seine eigene Dramaturgie oder Abfolge von Stimmungen, welche die dramaturgische Abfolge der Rituale selbst nicht reproduzieren, aber damit korrespondieren können, wenn dies die Absicht ist (wie es meine war).
Der Film ist auf heidICON in sieben Teilen archiviert:
https://doi.org/10.11588/heidicon/23933042 1: Arrival
https://doi.org/10.11588/heidicon/23933040 2: Clothed …
https://doi.org/10.11588/heidicon/23933038 3: One day …
https://doi.org/10.11588/heidicon/23933036 4: Your sisters' darling
https://doi.org/10.11588/heidicon/23933034 5: Dancing deities
https://doi.org/10.11588/heidicon/23933032 6: The drama of incarnation
https://doi.org/10.11588/heidicon/23931855 7: Knowing the ropes
Document type: | Article |
---|---|
Publisher: | FID4SA-Repository |
Place of Publication: | Heidelberg |
Date: | 2024 |
Version: | Primary publication |
Date Deposited: | 05 Dec 2024 13:40 |
Faculties / Institutes: | Miscellaneous > Individual person |
DDC-classification: | Customs, etiquette, folklore |
Controlled Keywords: | Garhwal, Naga <Volk>, Schlangengöttin |
Uncontrolled Keywords: | Garhwal, Naga, Schlangengöttin / Garhwal, Naga, Snake Goddess |
Subject (classification): | Anthropology |
Countries/Regions: | India |