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Abstract
Für Mu. Karunanidhi, Politiker, Schriftsteller und Drehbuchautor, ist das berühmte Tamil-Epos Cilappatikāram nicht nur Teil eines literarischen Kanons, der die Antiquität, den Reichtum und die Eigenständigkeit der tamilischen Sprache illustriert, sondern Zeugnis der einzigartigen Geschichte und Kultur der Tamilen und Abbild einer idealen, prä-arischen Zivilisation. Die vorliegende Arbeit beleuchtet Karunanidhis Neu-interpretation des Epos als Bestandteil eines Netzwerks identitätsstiftender Propaganda-mittel im Kontext der sozio-kulturellen und politischen Diskurse zur Zeit der aufstreben-den DMK. Im Rahmen der Analyse werden sowohl die Einflüsse zentraler Akteure der Drawiden-Bewegung aufgezeigt als auch Karunanidhis Geschick, einen massen-wirksamen Kulturstolz zu etablieren und seine eigene politische Macht zu stabilisieren. Sein Drama kann hierbei als exemplarisch für die Verquickung von Kunst, Kultur und Politik erachtet werden. Ziel der Arbeit ist es, die ideologischen Aspekte der diversen Abweichungen vom Original-Epos zu erörtern und die Mehrdimensionalität der Dis-kurse jener Zeit zu diskutieren, die in Karunanidhis Drama reflektiert werden. Die Be-trachtung der Neuinterpretation des Cilappatikāram im Spiegel der dynamischen Text-Kontext-Beziehung verdeutlicht, dass keine kohärente Ideologie der Drawiden-Bewegung abstrahiert werden kann, sondern illustriert vielmehr deren Wandel anhand zahlreicher inhärenter Diskontinuitäten, Ambivalenzen und Aushandlungsprozesse.
Translation of abstract (English)
For Mu. Karunanidhi, politician, author and screenwriter, the famous Tamil epic Cilappatikāram is not only part of a literary canon that illustrates the antiquity, greatness and autonomy of the Tamil language, but also testimony to the unique history and culture of the Tamils and the epitome of an ideal pre-Aryan civilization. The present paper takes a close look at Karunanidhi's reinterpretation of the epic as part of a network of identity-forming propaganda tools in the context of socio-cultural and political discourses at the time of the DMK's ascendancy. The analysis sheds light on the influences of key re-presentatives of the Dravidian Movement as well as on Karunanidhi's skills to establish cultural nationalism through mass mobilization and to stabilize his own political power. His drama can be regarded as exemplary for the amalgamation of art, culture and politics. This paper aims to analyse the ideological aspects of the various deviations from the original epic, and to discuss the multidimensionality of the discourses of that time as reflected in Karunanidhi's reinterpretation. Taking into account the dynamic interplay of text and context, no coherent ideology of the Dravidian movement can be abstracted from the drama. Rather, it illustrates the transformation of the movement through numerous inherent discontinuities, ambivalences and negotiation processes.
Document type: | Bachelor thesis |
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Publisher: | FID4SA-Repository |
Place of Publication: | Heidelberg |
Date: | 2022 |
Supervisor: | Dr. Thomas Lehmann |
Version: | Primary publication |
Date Deposited: | 15 Nov 2022 12:35 |
Faculties / Institutes: | Miscellaneous > Individual person |
DDC-classification: | Literatures of other languages |
Controlled Keywords: | Tamil, Nationalismus, Karuṇāniti, Kalaiñar Mu. |
Uncontrolled Keywords: | Tamil-Kulturnationalismus, tamilische Identität, Drawiden-Bewegung, DMK, Karunanidhi, Cilappatikāram / Tamil Nationalism, Tamil Identity, Dravidian Movement, DMK, Karuna-nidhi, Cilappatikāram |
Subject (classification): | Literature |
Countries/Regions: | India |
Series: | Themen > Working Papers in Modern South Asian Languages and Literatures |
Volume: | 6 |