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Abstract
Das Erkenntnisinteresse der vorliegenden Studie richtet sich auf den Nexus zwischen individueller Erinnerung und nationalen Geschichtsbildern in seiner Ausgestaltung durch das literarische Genre der indoenglischen novel of Partition. Diese Gattung fungiert, so die Ausgangsthese, als ein Medium der fiktionalen Repräsentation von Erinnerung an die Teilung Indiens im Jahr 1947. Dabei zeigt sich das doppelte Leistungsvermögen dieser Texte, erstens individuelle Traumata in einer fiktionalen Welt zu inszenieren, und zweitens die offiziellen Geschichtsbilder im kollektiven Gedächtnis der Staaten Indien und Pakistan kritisch zu unterlaufen. Diese Funktionalisierung der Romane reflektiert die doppelte ‚Amnesie’, welcher die Partition of India in der außerliterarischen Erinnerungskultur unterliegt: die Unterdrückung der persönlichen Erinnerungen an Gewalt und Verlust, besonders denen von Frauen, und die Zensur der Komplexität des Teilungsvorgangs in den offiziellen Geschichtsbildern. Zur Verifizierung dieser These werden drei Romane zeitgenössischer Autorinnen zur Analyse herangezogen: Clear Light of Day (1980) von Anita Desai, Cracking India (1991) von Bapsi Sidhwa und What the Body Remembers (1999) von Shauna Singh Baldwin. Die Untersuchung der drei novels of Partition zeigt, dass sie erstens durch imaginativ erzeugte Erinnerungen an die traumatischen Ereignisse marginalisierten Figuren – Frauen, Mittellosen, religiösen Minderheiten - im fiktionalen Raum eine Stimme verleihen, und zweitens eine historiographische Korrektiv- und Komplementärfunktion einnehmen, welche den Homogenisierungstendenzen der offiziellen Geschichtsbider entgegenläuft.
Translation of abstract (English)
The focus of the present study is directed at the nexus between individual remembrance and national versions of history as developed in the literary genre of the Indo-English novel of Partition. The initial thesis of this examination implies that this genre serves as a medium for the fictional representation of memory of the Partition of India in 1947. The concerned novels thereby accomplish a twofold potential: first, they stage individual traumata in a fictional world, and second, undermine the official versions of history of India and Pakistan in a critical way. This functionalizing of the novels reflects the double ‚amnesia’, which Partition underlies in the extra-literary memorial culture: the repression of personal memory of violence and loss, in particular that of women, and the censoring of the complexity of the process of Partition in official historiography. In order to verify the mentioned assumptions, this study considers three novels of contemporary female authors: Clear Light of Day (1980) by Anita Desai, Cracking India (1991) by Bapsi Sidhwa and What the Body Remembers (1999) by Shauna Singh Baldwin. First, the analysis shows that the novels give voice to the traumatic memories of marginalized characters – women, the poor, religious minorities – by creating imaginary memories in literature. Second, they take a corrective and complementary function in historiography facing the tendency in official versions of history to homogenize the past.
Document type: | Master's thesis |
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Date: | 2006 |
Version: | Primary publication |
Date Deposited: | 02 Apr 2008 17:21 |
Faculties / Institutes: | Universitäten / Institute > Ludwig-Maximilians-Universität München / Institut für Allgemeine und Vergleichende Literaturwissenschaft |
DDC-classification: | Literature and rhetoric |
Controlled Keywords: | Englisch, Roman, Teilung <Motiv>, Indien, Geschichte 1947 |
Uncontrolled Keywords: | Indo-Englisch , Roman , Partition , Teilung , Geschichte 1947, Indo-Anglian novel , Partition , Fictionalised memories , Official history |
Subject (classification): | Literature |
Countries/Regions: | India |